Megatrend

megatrend

Egyre több elemzésben találkozunk az „e-learning hype” (a „felfújt” e-learning) kifejezéssel, ami arra utal, hogy túl nagy volt a várakozás az elmúlt évtizedben az e-learning-gel szemben, és világszerte érzékelhető bizonyos mértékű visszaesés „Disillusionment in the US. Europe never really gets started”. (Hasebrook, Herrmann and Rudolph, Cedefop, 2003 - Az USA már kezdi elveszíteni az illúziókat. Európa gyakorlatilag még el sem indult.) Az elmúlt évtizedben Amerika több fejhosszal megelőzte Európát az online kurzusok fejlesztésében, értékesítésében és egyáltalán a távoktatás terén (becslések szerint 2000-ben – a kétmilliárd dollárt meghaladó világpiacon – az on-line források közel 80%-a az USA-ból érkezett), de mára az amerikai e-learning piac sem egyértelműen pozitív. A 2000-ben megtartott lisszaboni Európa Tanács konkrét intézkedéseket fogalmazott meg a „digitális szakadék” felszámolására, és a célok eléréséhez egyik legfontosabb eszközként az infokommunikációs eszközök széleskörű elterjesztését jelöli meg a felnőttképzésben, szakképzésben, iskolarendszerű oktatásban.
Azóta eltelt nyolc év, és bár az eredmények továbbra sem egyértelműen pozitívak, az elmúlt két évben egyértelműen látszik, hogy Európa a folyamatban lévő, web 2.0 –ás fejlesztéseivel esélyt kapott a felzárkózásra.

Az EU által támogatott, Megatrend (2005-2007) kutatási programban felmérések alapján próbálták meghatározni azon tényezőket, amelyek egy e-learning szolgáltató - illetve szolgáltatás - piaci sikerét alapvetően befolyásolják. A kutatásban 22 európai e-learning képző intézményt, (e-learning) szolgáltatót vontak be. Az eredmény több ponton összhangban van az elemzők véleményével. A tanulmány néhány – az Innolearn piaci lehetőségei szempontjából fontos következtetését emeljük ki. A tanulmány szerint az e-learning piaci sikereinek eléréséhez az alábbi szervezeti kompetenciákra van szükség
 
·          kompetens humán-erőforrás az online fejlesztésekben,
·          innovatív, kutatói háttér
·          magas szintű IKT kompetencia
·          szabványos technológiák alkalmazása
·          integrált informatikai rendszer
·          hatékony adminisztráció
·          legfelsőbb szintű vezetői támogatottság
·          stratégia az online oktatásban
·          kiemelt figyelem a minőségre
·          komoly gyakorlat az adminisztrációban
·          együttműködés más intézményekkel
·          kormányzati támogatottság
·          bizonyos fokú ipari szemlélet
·          költséghatékonyság
·          stabil és becsülhető bevételi források
·          változtatási nyomáskényszer
·          részmunkaidős, külső munkatársak alkalmazása
·          magas szintű marketing stratégia
 


Leonardo da Vinci pr. NO/05/C/F/RF-83250